Komercijalna
TAJPO-3 je besplatan, ali je i bez ikakve garancije. Ukoliko želite da osigurate svoju investiciju u veb sajt, najbolje je da se obratite nekoj od brojnih veb konsalting agencija i sklopite ugovor o izradi i održavanju veb sajta. Prednosti koje time stičete:
- Osiguranje garancije za vreme važenja ugovora
- Obezbeđeno kvalitetno Internet prisustvo kroz akumulirano znanje veb agencije
- Profesionalna usluga uvek dostupna u dogovorenom vremenskom roku
Odabir veb agencije
Odabir veb agencije, kao i odabir Ce-Em-Es-a može biti težak i naporan posao. Neki od koraka u preporučenom procesu odabira veb konsalting agencije:
- Analizirajte:
- sopstvene zahteve za sajtom
- dostupan budžet
- ciljnu grupu veb sajta
- kako će se veb sajt uklopiti u marketing i druge poslovne planove
- ko će sve biti zadužen za unošenje sadržaja i praćenje uspeha
- Napravite dugu listu veb agencija. Izvori mogu biti:
- Preporuke
- Veb agencije koje su napravile sajtove za koje mislite da su dobri. Često ime veb agencije nije javno napisano na sajtu, ali se može videti pogledom u izvorni kod svake strane. Potpis veb agencije je uvek dat pri vrhu izvornog koda strane bilo kao komentar ili kao meta tag.
- Reklame
- Skratite listu veb agencija na osnovu sledećih kriterijuma:
- Preniska cena (cena ispod 1.000 dinara po započetom času se često smatra niskom) - obratite pažnju šta se nudi za taj novac
- Previsoka cena (cena iznad 4.000 dinara po započetom času je prevelika za uslove u Srbiji). Nemojte da vas iznenadi ako neke veb agencije traže i više - u Evropi cene profesionalnih konsultanata idu i do 20.000 dinara po započetom času. Ukoliko sklapate ugovor o izradi sajta, cena po času je često značajno niža u zavisnosti od veličine projekta.
- Ukoliko nije u pitanju firma, već nezavisni pojedinac (frilenser) obratite pažnju na ugovor o delu i šta sve on sadrži
- Pregledajte portfolio veb agencije. Dodatno pitajte za reference s obzirom da mnoge srpske veb agencije nemaju pravo javne objave stranih veb sajtova na čijoj su izradi radili
- Raspitajte se kakav kadar će raditi na vašem sajtu - veće veb agencije obično imaju nezavisne timove koji se međusobno razlikuju po kvalitetu i iskustvu
- Pitajte tehnička pitanja:
- Koje od Ve-3-Ce (W3C) standarda agencija prati?
- Kakve rezultate optimizacije veb pretraživača možete očekivati?
- Koliko često su njihovi sajtovi hakovani u prošlosti?
- Da li firma ima tačno definisan proces izrade sajta? Da li ima neki od ISO sertifikata?
- Koje Ce-Em-Es-ove imaju u svojoj ponudi? Da li su oni u potpunosti na srpskom jeziku?
- Ispitajte da li veb agencija razume vaš poslovni proces. Svaka firma se razlikuje, te stoga i vaš veb sajt treba biti različit
- Još jedno zlatno pravilo koje vam može pomoći u izboru, veb agencije su retko potpuno nezavisne u svom radu: često postoje razna partnerstva i prijateljstva. Pitajte sa kim od kolega su radili u prošlosti i šta misle o konkurenciji. Nikad ne pominjite koga ste još stavili u uži izbor.
- Raspitajte se da li veb agencija pruža još neke usluge kao što su:
- Elektronske kampanje (infodopisi, baneri)
- Promocija veb sajta
- Optimizacija pretrage veb pretraživača
- Pisanje teksta za veb sajt
- Skupite ponude od veb agencija sa skraćenog spiska.
- Odaberite partnera. Jedno od najbitnijih pitanja je koja od ovih firmi vam može biti partner na duge staze. Veb sajt nije jednokratna investicija, rezultati se vide najčešće tek u periodu od 6 do 12 meseci.
- Obavestite odabranu veb agenciju i ugovorite sve obaveze pisano.
- Svima koji su otpali sa liste javite da nisu dobili posao i obrazložite zbog čega nisu dobili posao. Ovo je najmanje što možete učiniti - pisanje ponude je zapravo jedna vrsta besplatne usluge jer uključuje analizu poslovnih procesa jedne firme i zahteva dužnu pažnju. Od svake od kontaktiranih veb agencija ste sigurno dobili nove ideje i znanja koja su vam pomogla u krajnjem izboru.