Комерцијална
ТАЈПО-3 је бесплатан, али је и без икакве гаранције. Уколико желите да осигурате своју инвестицију у веб сајт, најбоље је да се обратите некој од бројних веб консалтинг агенција и склопите уговор о изради и одржавању веб сајта. Предности које тиме стичете:
- Осигурање гаранције за време важења уговора
- Обезбеђено квалитетно Интернет присуство кроз акумулирано знање веб агенције
- Професионална услуга увек доступна у договореном временском року
Одабир веб агенције
Одабир веб агенције, као и одабир Це-Ем-Ес-а може бити тежак и напоран посао. Неки од корака у препорученом процесу одабира веб консалтинг агенције:
- Анализирајте:
- сопствене захтеве за сајтом
- доступан буџет
- циљну групу веб сајта
- како ће се веб сајт уклопити у маркетинг и друге пословне планове
- ко ће све бити задужен за уношење садржаја и праћење успеха
- Направите дугу листу веб агенција. Извори могу бити:
- Препоруке
- Веб агенције које су направиле сајтове за које мислите да су добри. Често име веб агенције није јавно написано на сајту, али се може видети погледом у изворни код сваке стране. Потпис веб агенције је увек дат при врху изворног кода стране било као коментар или као мета таг.
- Рекламе
- Скратите листу веб агенција на основу следећих критеријума:
- Прениска цена (цена испод 1.000 динара по започетом часу се често сматра ниском) - обратите пажњу шта се нуди за тај новац
- Превисока цена (цена изнад 4.000 динара по започетом часу је превелика за услове у Србији). Немојте да вас изненади ако неке веб агенције траже и више - у Европи цене професионалних консултаната иду и до 20.000 динара по започетом часу. Уколико склапате уговор о изради сајта, цена по часу је често значајно нижа у зависности од величине пројекта.
- Уколико није у питању фирма, већ независни појединац (фриленсер) обратите пажњу на уговор о делу и шта све он садржи
- Прегледајте портфолио веб агенције. Додатно питајте за референце с обзиром да многе српске веб агенције немају право јавне објаве страних веб сајтова на чијој су изради радили
- Распитајте се какав кадар ће радити на вашем сајту - веће веб агенције обично имају независне тимове који се међусобно разликују по квалитету и искуству
- Питајте техничка питања:
- Које од Ве-3-Це (W3C) стандарда агенција прати?
- Какве резултате оптимизације веб претраживача можете очекивати?
- Колико често су њихови сајтови хаковани у прошлости?
- Да ли фирма има тачно дефинисан процес израде сајта? Да ли има неки од ИСО сертификата?
- Које Це-Ем-Ес-ове имају у својој понуди? Да ли су они у потпуности на српском језику?
- Испитајте да ли веб агенција разуме ваш пословни процес. Свака фирма се разликује, те стога и ваш веб сајт треба бити различит
- Још једно златно правило које вам може помоћи у избору, веб агенције су ретко потпуно независне у свом раду: често постоје разна партнерства и пријатељства. Питајте са ким од колега су радили у прошлости и шта мисле о конкуренцији. Никад не помињите кога сте још ставили у ужи избор.
- Распитајте се да ли веб агенција пружа још неке услуге као што су:
- Електронске кампање (инфодописи, банери)
- Промоција веб сајта
- Оптимизација претраге веб претраживача
- Писање текста за веб сајт
- Скупите понуде од веб агенција са скраћеног списка.
- Одаберите партнера. Једно од најбитнијих питања је која од ових фирми вам може бити партнер на дуге стазе. Веб сајт није једнократна инвестиција, резултати се виде најчешће тек у периоду од 6 до 12 месеци.
- Обавестите одабрану веб агенцију и уговорите све обавезе писано.
- Свима који су отпали са листе јавите да нису добили посао и образложите због чега нису добили посао. Ово је најмање што можете учинити - писање понуде је заправо једна врста бесплатне услуге јер укључује анализу пословних процеса једне фирме и захтева дужну пажњу. Од сваке од контактираних веб агенција сте сигурно добили нове идеје и знања која су вам помогла у крајњем избору.